تبیان، دستیار زندگی
شرح لغات و مشکلات دیوان انوری نوشته استاد فقید سیدجعفر شهیدی اخیرا از سوی شرکت انتشارات علمی – فرهنگی به چاپ چهارم رسید. چاپ نخست این کتاب مربوط به سال 1357 خورشیدی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چاپ چهارم شرح استاد شهیدی بر دیوان انوری

چاپ چهارم، شرح استاد شهیدی، دیوان انوری

شرح لغات و مشکلات دیوان انوری نوشته استاد فقید سیدجعفر شهیدی اخیرا از سوی شرکت انتشارات علمی ، فرهنگی به چاپ چهارم رسید. چاپ نخست این کتاب مربوط به سال 1357 خورشیدی است.

به گزارش خبرگزاری‌ کتاب ایران(ایبنا)، انوری از شاعرانی است که همزمان با سلطنت سلطان سنجر سلجوقی (قرن شش قمری) بالیده و ماجراهایی هم با امیر معزی ملک‌الشعرای دربار سنجر داشته است. او از جمله شاعران بسیار موثر در شکل‌گیری شیوه شاعری سعدی و حافظ به شمار می‌آید و هر دو آنها برای او، احترام بسیار قایل بوده‌اند.

شهیدی در پیشگفتار این کتاب، دلایل دشواری پاره‌ای از بیت‌های انوری را برخورداری از صناعت‌های لفظی (در مواردی چون بیت «چمن مگر سرطان شد که شاخ نسترنش/ طلوع داده به یک ‌شب هزار شعری را)، جای گرفتن معنی بسیار در لفظ اندک(چون بیت «سبابه‌ی بقراط قضا یک حرکت یافت/ شریان حسود تو و شریان بقم را)، در بر داشتن مفهومی علمی(چون بیت «وحدت نوع تو بر شخص تو آمد مقصور/ عقل صرفی که نظیرت ندهد مطلب ای)، و یا استفاده شاعر از معنی آیات قرآن کریم، تضمین حدیث‌های نبوی و یا امثله عربی دانسته است.